Bloggarkiv

lördag 16 juli 2011

Anteckning 173A

Det var fest på Berga i går kväll. Jag var där utan att känna någon och blev därför litet överraskad när en kort, korpulent kvinna smög sig upp bredvid mig och började prata med mig:
Jasså, här står hon! Klädd i tapet för att inte dra uppmärksamheten till sig. Se, en sådan oförarglig uppenbarelse, lockar varken till blick eller tanke, men jag ser nog hennes förklädda kaos. Tror hon inte jag känner till varenda uppenbarelse i min egen saga? Jag vet precis vem hon är. Hon är den enda kvinnan i Värmland som tackat nej till Gösta Berling. Nå, det ska jag säga henne, att det var både förnuftigt och dumdristigt. Hon vet väl att ensamma människor straffas med ofrivilliga besök av Vansinnet? Vad gör hon här i kväll? Observerar utan att delta? Kära barn, hon ska ge sig av nu. Det vankas lekar här på Berga.

Inga kommentarer: