Bloggarkiv

onsdag 3 november 2010

Anteckning

Jag tänker att... alla människor har några basala saker gemensamt. Bland annat Mat och Sömn. Och hur spännande det är med sömn egentligen. Och hur mycket ritualer och regler det finns att förhålla sig till. Här är några listade saker:

- Man ska sova på natten, inte på dagen.
- Man ska sova i sitt hem, inte på offentliga platser.
- Sängen är en rektangulär madrass och sedan placerar man ett rektangulärt täcke ovanpå sig för att inte frysa.
- Man har speciella kläder att sova i. Man kan inte sova i kläderna man bär under dagen. Naken går bra.
- Man sover inte nära människor man inte har ett förhållande med. Det uppfattas t.ex som väldigt märkligt om en syster och en bror skulle sova i samma säng.
- Man har gärna ett eget rum för sömnen, ett sk. sovrum.


Lite andra lösa tankar:

- Man blundar
- Alla drömmer men få talar om sina drömmar
- Får vi inte sova ordentligt blir vi sjuka
- Varje gång man sover så byter man verklighet.
- En person som sover är otroligt sårbar.
- Vi har även gemensamt att äta och gå på toaletten och båda dessa behov går att uträtta när man befinner sig utanför sitt hem. Offentliga toaletter och resturanger och kiosker etc. Varför finns det inte offentliga viloplatser? Där man kan lägga sig ned och sova lite. Hotell räknas inte.
- Jag tycker att det känns väldigt skönt att även personer som jag uppfattar som fantasilösa får drömma - för där kan de fan inte kontrollera något. På dagen kan de anklaga andra för att vara pretentiösa men på natten kan de fan inte göra något åt fantasin.
- Det är konstigt att drömmen och sovandet inte är mer utforskat, eller det kanske det är utan att jag vet om det naturligtvis. Men är det inte fantastiskt att vi lägger oss ned, förlorar den här verkligehetens medvetande och hamnar i något slags surrealiskt tillstånd. Natt på natt. Och vi undrar inte ens hur det kommer sig...
- Varför ser nästan alla sängar likadana ut? Och är det något av det personligaste vi har? Sängen. Så obetydlig men ändå så nödvändig.
- Såg Sofie Calles utställning på Konstmuseet i Gbg. Hon skickade en säng till en man som önskade att dela säng med henne för att tillfriskna från en sjukdom. Eftersom hon hade pojkvän så bestämde hon sig för att skicka denne man sin säng istället. Efter tre månader fick hon sängen tillbaka. Och jag tycker det är så himla kul. För det första att skicka en säng med lakan hon sovit i. För det andra att han skickar sängen tillbaka och för det tredje vilken fantastisk idé! Fin, omständig och väldigt vacker.

Happ.
Men jag tänkte om man kanske skulle göra något på det här. Någongång.

4 kommentarer:

Sara Katt sa...

haha! jag älskar hur du tar ett steg tillbaka och tittar på oss människor som en utomstående. så himla roligt! och så himla sant.

Agge sa...

Jag skrev mitt specialarbete i gymnasiet om drömmar. Läraren tycke hela upplägget var lite flummigt, inte alls uppmuntrande.

HMB sa...

katt: ja det är ganska spännande faktiskt. vi är mer intressanta att studera än vi tror kanske...

agge: jag kommer ihåg det där faktiskt. men så känner jag ganska ofta - att de saker som är mest naturliga tycker många är det mest konstiga att prata om. Rymd, död, drömmar etc... :)

* sa...

MER!

/tack på förhand.