Bloggarkiv

lördag 20 november 2010

På baksidan kan man läsa:
»I Einstein, Kaos och svarta hål" berättar K.C Cole om fysiken. Den vi har till vardags, runtomkring oss, och den vi läser och hör om och som de flesta av oss tror är omöjlig att förstå. Hon visar också på den olyckliga skilsmässan som en gång drabbade naturvetenskap och humaniora. Mycket av det vi idag kallar kultur kommer ur naturvetenskapens uppsättning av idéer, och under 1600-tales vetenskapliga revolution talade man inte om naturvetenskap utan om "den nya filosofin".«

Jag tycker den är så fantastiskt bra. Vetenskapsmän är några av de mest kreativa - många teorier grundar sig i filosofiska och matematiska resonemang och jag tycker den mixen är oerhört fascinerande och framförallt inspirerande. Som att låta konstnärer samverka med arkitekter på sätt och vis. Konkret och abstrakt på samma gång. Fantasin och verkligheten i samma väntesal. Haha. Eller hur...

3 kommentarer:

Amanda sa...

HELEN! rymden. jag dör. får höjdskräck och detaljskräck på samma gång.

HMB sa...

men.
jag tror du också borde läsa på mer om rymden. kanske. det ger en slags.... panikfylld trygghet.

Amanda sa...

jag vet hur det där funkar, när jag var liten och hade alla sjukdomar i hela världen spenderade jag större delen av min lediga tid i läkarboken vi hade hemma. gav mig själv diagnoser och dödsdomar flera gånger om dagen. jag tror jag skulle reagera likadant på det här, att jag skulle börja skriva in alla möjliga undergångsdatum i min almanacka och sånt där. INTE BRA IDÈ!