Bloggarkiv

söndag 8 maj 2011

Anteckning 122B

Filmfrukost med Stefan Jarl på Bio Rio. Jag älskar den typen av människor: envisa och engagerade. Ni skulle ha sett när han satte kemikalieinspektionen som var där på plats. Jag gillar det verkligen, när man ber skitsnack dra åt helvete. Det är otroligt inspirerande.

Ett citat jag kom att tänka på under föreläsningen:
Jag pratar strunt – alltså är jag människa. Ingen har någonsin kommit på en sanning utan att först pratat strunt fjorton eller hundrafjorton gånger; på sätt och vis är det alltid lovvärt. Men vi, vi kan inte ens prata strunt med egna ord! Prata för all del, men prata med egna ord – och jag skulle kunna kyssa dig för det. Att prata strunt med egna ord är nästan bättre än att tala sanning med andras. I första fallet är man människa, i andra fallet är man en papegoja! Sanningen ränner inte sin väg, men livet går att mista, det finns det exempel på. Ta oss till exempel. När det gäller vetenskap, utveckling, tänkande, uppfinningar, ideal, önskningar, liberalism, förstånd, erfarenhet och så vidare, då går vi allihop, utan undantag, i småskolan! Vi har fått smak på att lita på andras hjärnor – det är alldeles ingrott i oss! Inte sant? Är det inte sant det jag säger?

Inga kommentarer: